Koszty sklepu internetowego – każdy się zastanawia, szuka sposobu, jak je można obniżyć? Czasy, w jakich przyszło nam żyć i prowadzić biznes ten mniejszy czy większy – nie są łatwe.
Wszystko rozpoczęło się od pandemii koronawirusa, przez którą zrywane były łańcuchy dostaw, ceny paliw, wartość złotówki oraz mnóstwo innych czynników sprawiły, że ceny zwariowały.
Potem wojna w Ukrainie powiększyła kryzys przez wzrost cen energii, co wpłynęło na znaczący wzrost cen. Dlatego budżety wielu firm przeszły ciężką próbę, nie wszystkim udało się utrzymać na rynku.
Warto jednak racjonalnie podejść do sprawy, zaplanować wydatki i działać. Najgorszą drogę, jaką możemy obrać to założyć ręce i się poddać.
Każdy ma zaplanowaną swoją drogę na prowadzenie biznesu, która według niego jest najbliższa ideałowi. Wiele osób próbując utrzymać się na rynku i być konkurencyjnym najzwyczajniej tnie koszty.
Jest to jakaś metoda, dla jednych lepsza, dla innych gorsza, ale na pewno w jakimś procencie skuteczna. Jak przy wszystkich decyzjach strategicznych dla firmy należy pamiętać, aby „nie wylać dziecka z kąpielą”, bo często produkt tańszy czy najtańszy, nie zawsze finalnie kosztuje nas najtaniej. O szczegółach pisaliśmy tutaj.
Najlepiej widzimy to na przykładzie klientów, którzy zakończyli z nami współpracę na rzecz „taniego dostawcy”, który miał obniżyć koszty pakowania w firmie. Po 2-3 miesiącach wracali do nas, bo rzeczywiście materiały były tańsze, ale ich zużycie znacznie wzrosło, a co za tym idzie zamiast oszczędzić – dopłacili.
Są to częste przypadki klientów kupujących zarówno koperty bąbelkowe, folię bąbelkową czy taśmy pakowe. Produkty z mniejszą ilością powietrza w bąbelkach, czy kleju na nośniku są często przyczyną zużywania większej ilości danego materiału opakowaniowego albo zniszczeniu paczki w transporcie.
To z kolei pociąga za sobą budowanie naszego wizerunku u klientów jako nierzetelnego dostawcy, który nie potrafi zapakować swoich produktów w taki sposób, aby przetrwały magazynowanie w sortowni oraz podróż.
Oprócz jakości produktów, których używamy ważna przy optymalizacji kosztów jest też rodzaj używanych materiałów.
W firmie można używać przylg kurierskich, a listy przewozowe drukować na tradycyjnej drukarce, a potem je wycinać lub składać, umieszczać w koszulce i przyklejać do paczki. Jeśli jednak firma wysyła kilkadziesiąt paczek kurierskich dziennie warto zainwestować w drukarkę etykiet oraz etykiety samoprzylepne.
Koszt na początku na pewno będzie większy, ale zmniejszy się nakład pracy potrzebny do przygotowania przesyłki, a po kilku miesiącach koszt zakupu drukarki się zwróci.
Jak jeszcze obniżyć koszty?
Przy pakowaniu palet i większej skali warto też pomyśleć o folii specjalistycznej oraz owijarce. Oczywiście koszty na wstępie nie jest mały, ale patrząc na perspektywy warto wziąć tę opcję uwagę, gdyż już nawet po roku zakup może się zwrócić. Oczywiście przy zachowaniu pewnej ilości zapakowanych palet.
Długofalowy plan:
Warto spojrzeć na swój biznes w obecnym momencie i stworzyć dla niego plan działania na kilka lat, zastanowić się, gdzie może się znajdować za rok, dwa lata bądź pięć.
Przy perspektywie rozwoju dobrze pomyśleć o rozwiązaniach, które pozwolą zoptymalizować procesy pakowania przez wybór materiałów opakowaniowych dobrej jakości, które pomimo wyższego kosztu będą per saldo ekonomicznym rozwiązaniem.
Udostępnij